
Social selling? Mikä ihmeen henkilöbrändi?
Mitä tarkoitetaan social sellingillä ja miten henkilöbrändi liittyy siihen? Kannattaako noihin panostaa? Social Selling tarkoittaa helposti kuvattuna vaikuttajamarkkinointia. Henkilöbrändin avulla on mahdollisuus rakentaa näkyvyyttä sekä luottamusta verkostoissa ja alustoilla, joissa tiedät potentiaalisen asiakkaasi liikkuvan. Sani Leinon sanoin: ”Se on myynnin toimintatapa, jossa digitaalisten ja sosiaalisten kanavien avulla pyritään luomaan lisää myynnillisiä mahdollisuuksia sekä rakentamaan luottamusta ja syventämään suhdetta asiakkaiden ja potentiaalisten asiakaskandidaattien kanssa myyntiprosessin vaiheiden ohella.”
Tuolla Social Sellingin seassa vilahti sana — henkilöbrändi. “Mitä se tarkoittaa? Mistä tiedän, että minulla on vahva henkilöbrändi? Pitääkö minulla on 100 000 seuraajaa?”
Helpointa se on lähteä avaamaan Linkedinin kautta ja juoksemalla suoraan kurkkaamaan oma SSI eli Social Selling Index. Sivulla huomaat varmaan painikkeen “Get your score free”, jonka kautta on mahdollisuus katsoa oma lukema ilmaiseksi. Tarkemman arvon saa maksetulla tilillä. Minun aikana on nyt tarkkailla ko. indeksiä. Pääsin eräässä vaiheessa lukemaan 69/100 eli kuuluin TOP 1 %:in omalla alallani (keskiarvo 26/100) ja TOP 7 %:in omassa verkostossani (keskiarvo siellä 39/100). Nyt lukemani on 53/100 eli kuulun parhaaseen 13 %:in alallani ja verkostossani parhaaseen 23 %:in. Parantamisen varaa siis tässä suhteessa. Mikä oli sinun lukemasi?
Jos konkreettisesti ajatellaan henkilöbrändiä, tarkoittaa se pitkälti mainettasi. Se on yleisön käsitys sinusta henkilönä, joka perustuu taitoihisi, kokemuksiisi, arvoihisi, käyttäytymiseesi ja kommunikointiisi. Se on lupauksesi siitä, mitä muut voivat odottaa sinulta eli oletko luotettava oman alasi asiantuntija?
Lähdin aikoinaan liikkeelle yrittäjänä Hennaksi-nimellä. Se oli yksityisen Instagram-tilini nimi ja se sai nimensä aikoikaan yliopiston sähköpostitunnuksestani. Suomen kielen opiskelijana oli ihana lähetellä sähköpostia hennasi-nimellä, ja sosiaalisessa mediassa asioita oli ilo tulkita ja kuvailla hennaksi. Nyt olen Punakynäpaholainen. Se on selvempi ja mieleenpainuvampi henkilöbrändi minulle ja siihen on mahtava liittää monenlaisia lisäaiheita punakynästä sekä paholaisesta. Tyypillisesti siis punakynäilen yrityksille sisältöjä. Tämä brändi jää mieleen, mutta kehitettävää aina on.
Miten voin kehittää henkilöbrändiäni?
Ensimmäinen toimi Social Sellingin tehostamisessa on Linkedin-profiilin ehostaminen All Star ‑tasolle. Jos profiili on kesken, silloin se ei herätä luottamusta. Osa meistä mielellään rakentaa se valmiiksi piirua myöten, osa haluaa olla oman työnsä takia hieman hiljaisempia. Varmista, että olet kuitenkin omalle verkostollesi näkyvä. Linkedin kehottaa sinua aina kehittämään profiilia, joten seuraa niitä askelmia. Olethan tehnyt jokaisen vaaditun askelman? Huolehdi siis aluksi, että profiilisi on valmis ennen kuin lähdet tekemään muuta. Kun profiili on valmis, kannattaa seurata Social Selling Indeksin eli SSI:n antamia neuvoja. Mitkä lukemasi ovat matalalla, mitkä korkeammalla?
Neuvo 1: Rakenna henkilöbrändiäsi kohderyhmä edellä. Pidä aina asiakas mielessä, kun kirjoitat ja täydennät profiiliasi. Ajattele sisältöä aina ideaalin kohderyhmäsi näkökulmasta. Mieti siis, ketkä käyttävät tuotteita/palveluitasi. Millaisten asioiden kanssa he painivat? Millaisesta tiedosta he voisivat hyötyä?
Neuvo 2: Löydä oikeat aiheet kohderyhmällesi. Tee pientä tutkimusta alustojen erilaisten hakukoneiden avulla. Kun tiedät kohderyhmäsi, se on helpompaa. Selvitä, mitkä sisällöt ovat olleet ison yleisön sekä kohderyhmäsi mieleen.
Neuvo 3: Aktivoi vuorovaikutukseen: Kun olet löytänyt kiinnostavat aiheet, jaa niistä keskustelunarvoisia päivityksiä. Kun ihmiset innostuvat keskustelemaan kanssasi ja sinä myös vastailet heidän kommentteihinsa, kasvatat luottamusta ja henkilöbrändiäsi. Näin löydät ja luot helposti uusia ihmissuhteita.
Neuvo 4: Pyri verkostoitumaan vaikutusvaltaisempien ihmisten kanssa: Jokaisella meistä on olemassa ihmisiä, joiden kanssa haluaisimme tutustua. Pyri vahvistamaan verkostoasi ammattilaisilla ja päättäjillä. Mieti, keneltä voisit oppia ja kenestä voisit hyötyä? Älä törkkää vain tavallista verkostoidutaan-pyyntöä, vaan kirjoita oheen syy, miksi haluat verkostoitua. (Ps. Mikä on pahinta, mitä voi sattua?)
Lopuksi iske kiinni eli valitse itsellesi viikottain aika sosiaaliselle vaikuttamiselle. Jos haluat aluksi seurata, tykätä ja kommentoida, valitse siihen kerran viikossa aikaa esim. 1 tunti. Jos haluat julkaista jotakin, valitse sille selkeä päivä. Noiden lisäksi voit tehdä vuorovaikutusta haluaminasi aikoina.
Miksi henkilöbrändiä kannattaa kehittää?
Kimi Räikkösen sanoin: “Miksi ei?” Tekemässäni koulutuksessa eräs koulutettavistani sanoi, että myös Linkediniin on hiljalleen hiipimässä koira- ja kissavideot ja höttöjulkaisut. Jos feed täyttyy tuollaisesta, kannattaa kurkata edellisen kappaleeni kohta “rakenna henkilöbrändiäsi kohderyhmä edellä”. Jos tunnet, että et kuulu sellaisen ihmisen kohderyhmään, kuka käskee sinua olemaan sellainen. Poista sellaiset ihmiset “feedistäsi”.
Kun vertaa esim. Linkediniä 10 vuoden takaiseen maailmaan, muutos on suuri. Muistan Linkedinin vain ns. virtuaalisena CV:nä. Nykyään sen vuorovaikutusmahdollisuudet ovat huimat. Se tarjoaa mahdollisuuksia runsaasti moneen erilaiseen asiaan: monipuoliseen vuorovaikutukseen, työnhakuun, yhteistyöverkostojen kasvattamiseen, politikointiin, kouluttautumiseen jne. Linkedinin eräs yksilöllinen ihanuus on, että se taistelee vielä ajastettua maailmaa vastaan. Sinun tulee aidosti olla läsnä siellä maailmassa — julkaista ja vuorovaikuttaa.