Minimalismin voima sisällöntuotannossa: Näin teet vähemmästä enemmän
Yhä useammin törmään verkkosivuilla tai uutisissa siihen, kuinka meidän pitäisi pyrkiä pois tuhlaavasta kulttuurista ja suunnata askeleemme kohti minimalismia. Olen ihaillut tätä suuntausta kauan aikaa. Kuulin siitä 2010 ja sen jälkeen olen pyrkinyt valinnoissani aina tuohon. Ensin lähdin liikkeelle pienistä valinnoista ja pian huomasin tekeväni niistä kestäviä. Siitä tulinkin omaan aiheeseeni eli miten sisällöntuottaminen onnistuu minimalismin periaatteita noudattamalla. Voiko markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto hyötyä minimalismista? Mitä on sisällöntuotanto minimalistisesti? Onko se mahdollista?
Tiedätkö, mitä minimalismi tarkoittaa? Oma kokemukseni on tai oma näkemykseni siitä on se, että kaiken turhan, kertakäyttöisen, hetken iloa tuoneen tai käyttämättömän voi antaa eteenpäin tuottamaan iloa jollekin toiselle. Kysyn aina jokaisen tavaran tai hankinnan kohdalla itseltäni nämä kysymykset:
A) Ratkaiseeko tämä jonkin ongelman?
B) Tuottaako tämä iloa?
C) Mitä olen valmis antamaan pois, jos hankin tämän?
Jos minulta kysytään, mitä kerään, vastaan: “Muistoja, en tavaraa.” Nuuskamuikkusen sanoin: “Kaikki muuttuu vaikeaksi, jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää omanaan. Minä vain katselen niitä, ja kun lähden tieheni, ne ovat minulla päässäni. Minusta se on hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen.”
Miten sisällöntuottaminen onnistuu minimalismin periaattein?
Sisällöntuottaminen vaatii aina suunnitelman. Miten tämä pitää huomioida sisällöntuottamisessa? Pitääkö kaiken sisällön olla uutta? En usko ajatukseen, että uusi on aina ratkaisu. Tätä mieltä on myös moni muukin sisällöntuotannon kanssa työskentelevä. Vanhaa sisältöä voi aina rikastaa uudella tiedolla, elvyttää hakusanoilla sekä muuten oikoluvulla tehdä sisällöistä selkeämpiä sitä käyttävälle. Analytiikan avulla voit helposti nähdä, mitkä sisällöt ovat heikompia tai saavat vähemmän katsojia sekä mitkä sisällöt vetävät lukijoita sekä mitä sisältöjä on linkattu eteenpäin tai jaettu. Kommentoiduimmat sisällöt ovat arvokkaimpia. Niissä näkyy vuorovaikutus, asiakasrajapinta.
Yleistä on, että esimerkiksi 10 suosituinta julkaisua voivat tuoda sivuillesi 20 % kaikesta liikenteestä. Ajattele sitä suhdetta 100, 500 tai jopa 1000 julkaisun määrissä. Vanhan ehostus kannattaa. Aina ei tarvitse julkaista uusia kirjoituksia, aina ei tarvitse rakentaa uudempaa ja uudempaa ilmettä verkkosivuille, koska vanhan suomalaisen sananlaskun mukaan: “Vanhassa vara parempi.” Miten se onnistuu?
Onnistunut sisällöntuottaminen on tasapainoilua vanhan ja uuden sisällön kesken
Vaikka sanon, että vanhassa vara parempi, se ei tarkoita, että uuden sisällön tuottaminen tulisi lopettaa kokonaan. Ei. Tämä tarkoittaa sitä, että rakenna uusia tekstejä, mutta ehosta samassa suhteessa vanhoja. Kirjoita uusi teksti, ja käytä sama aika myös vanhojen ehostamiseen. Esim. 1 uuden tekstin kirjoittaminen vei 1/2 tuntia, joten myös ehosta vanhoja tekstejä 1/2 tuntia. Todennäköisesti ehdit ehostaa samassa ajassa 5 tekstiä? Käytä apunasi tekoälyä ja kehitä vanhoja sisältöjäsi. Voit käyttää esim. ChatGPT:tä tai Canvan Magic Write ‑toimintoa. Saat niistä mahdollisesti apusisältöjä, joita et ole aikaisemmin ajatellutkaan vanhaa sisältöä tuottaessasi.
Parempia asiasanoja metsästäessäsi, käytä apuna esim. Googlen Search Consolea. Compare-toiminnolla voit helposti erotella, mitkä sisällöt ovat ennen kiinnostaneet, mutta eivät enää niin paljon. Voit vertailla sivujen liikennettä esim. vuoden takaiseen tai viimeisen kuukauden aikaiseen, klikkausmääriä sekä kävijätietoja. Lisäksi näet myös sijoitustiedot hakutuloksissa. Jos haluat ehostaa vanhoja tekstejä, hedelmällisin tapa on keskittyä sivuihin, jotka a) saivat ennen liikennettä paljon, mutta nyt vähemmän ja b) ovat CRT-arvoltaan pienemmät kuin niiden Impression-arvo.
Kun pohdit, miten lähtisit ehostamaan vanhaa ja suunnittelemaan uutta, laadi sivuista ja aiheista lista ja aloita niiden ehostaminen näillä kysymyksillä:
- Asiasana eli päätermi tekstissä: Sisältääkö artikkelin otsikko asiasanan ja sitä kautta esiintyykö asiasana sisällössä? Täsmennä otsikko niin, että se kertoo sisällöstä ja sisältää asiasanan. Lisää perustekstiin asiasanaa.
- Ajankohtaista: Päivitä kuvat, päivitä kysymykset ja päivitä yleisesti kaikki niin, että artikkeli näyttää ajattomalta. Voit lisätä sinne esim. kuvia tai poistaa niitä, voit lisätä videon tai kuvagallerian.
- Vertaa: Tutustu 3 eri kilpailijasi sivustoihin. Tutustu heidän kirjoituksiin aiheesta. Tee omasta tekstistäsi parempi ja erottuvampi.
- Voit halutessasi SEOta: 😉Lisää otsikkoon ja 1. kappaleeseen kuvailevia sanoja, esim. “ilmainen”, “paras”, “hienoin”, “kehittynein”, “ajankohtaisin” sekä kysymyksiä, esim. “miten”, “miksi”, jne. Voit lisätä listoja — numeroituna tai ilman, käyttää noita termejä tai omia parempia muualta. Pohdi, miten lukijasi voisi hakea apua ongelmaansa. Mitä hän kirjoittaisi Google-hakuun?
- Kerro maailmalle: Sisällöntuottaminen on sitä, että kerrot kaikesta kaikille. Kerro, että olet päivittänyt tekstiä. Jaa se yleisissä kanavissasi. Tuo esiin, että olet kehittynyt tai olet perehtynyt asiaan ja huomannut asiavirheet tai olet huomannut, että jokin muukin asia toimii. Tämä sisällöntuottaminen kertoo kehityskyvystäsi.
Vanha sisältö ei koskaan ole vanhaa, vaan se on päivittämisen arvoista, mainostamisen arvoista. Miksi Facebookissa muuten katselisimme muistojamme? Haluatko tietää lisää? Kurkkaa muutama sisällöntuottamiseen liittyvä blogitekstini.