Sisällöistä “gurumarkkinointia” — ominaisuudet hyödyiksi
Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen — olla ns. “gurumarkkinointia”. Markkinointijulkaisuja ja ‑sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita — niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista “gurumarkkinointia”.
Kun rakennat sisältöjä markkinointitarkoituksessa, ajatuksena on aina palvella kohdeyleisöä eli mahdollista ostajaa. Kun otat sen huomioon ja rakennat maksimissaan kaksi profiilia perusostajastasi taskuusi, saat aikaan viestinnällä paljon. Joskus gurumarkkinoijan kenkiin astuminen ei ole pahitteeksi. Jos ajattelet vain, että myyn ja myyn ja myyn, että kyllä se jokin niistä sanoista uppoaa, tulokset ovat aika heikkoja. Ilman puhuttelevaa sisältöä, hyödyllisyyttä ja tarinaa, mitään ei mene läpi.
Miten teet perinteisestä sisällöstä “gurumarkkinointia”? Joko valitsit kohderyhmäsi?
Mitään viestiä ei pitäisi koskaan rakentaa ilman konkreettista tavoitetta. Tavoite on helppo rakentaa, kun kohderyhmä on määritetty. Näin tiedämme, miten saamme tavoitteesta vielä enemmän irti. Kohderyhmän kautta tiedämme, haluammeko juuri 1) saada kauppaa, 2) verkostoitua, 3) välittää tietoa vai ihan vain 4) hankkia liidejä, joista ajan kautta tulee asiakkaita sekä kauppaa.
Kun olet määritellyt tavoitteet ja kohderyhmän, saat rakennettua sisällöstä helpommin juuri sitä personoitua “gurumarkkinointia”. Personoitu, kohderyhmälle ja sille yksilölle tuotettu sisältö, on juuri sitä, joka puhuttelee asiakasta parhaiten. Kun teet tuotteesi/palvelusi ominaisuuksista juuri hänen arkeaan helpottavia asioita, jäät mieleen. Sitten, kun asiakkaan pitää valita kolmesta vaihtoehdosta yksi, hän tulee luoksesi, koska sinä juuri tarjosit lämmintä kahvia punaisella maidolla ja kotitekoista nisua.
Kun rakennat markkinointia, sille tulisi myös tehdä oma polkunsa samoin kuin ostopolkukin. Ostopolku on konkreettinen kulkureitti, ja kohderyhmälle personoitu sekä tarinallistettu viesti valaisee sen. Silloin yrityksesi ovelle löydetään myös niinä pimeimpinä aikoina ja heikoimpina hetkinä. Polkua kulkeva ei eksy, koska hän näkee aina seuraavan valonpilkkeen, jota kohti kulkea. Sisällöllä on siis aina kotinsa, joka on selkeästi osoitteistettu. Nisun tuoksu siis tuo etsijän ovellesi.
Sisältö on aina hakukoneystävällistä eli ennakoi mahdolliset sanat, joilla tuotettasi tai palveluasi haetaan. Upota avainsanoja verkkosivuille, otsikointeihin, kuvateksteihin ja muihin olennaisiin paikkoihin. Vastaa jopa konkreettiseen kysymykseen, jolloin valitettavasti “kieli virheitäkin” joutuu viljelemään. Ymmärrän, että pitää tehdä, mutta Punakynäpaholaisena se ei mielestäni ole “gurumarkkinointia” 😉.
Lopuksi sisällön olisi oltava helposti jaettavaa. Seuraajasi voi jakaa sen verkkosivuilleen, sosiaaliseen mediaan tai lähettää sähköpostilla tuttavilleen tai mahdolliselle avun tarvitsijalle. Pääasia, että se on helppoa sekä ei vaadi suurta ponnistusta.
Rakenna sisältö helppolukuiseksi — älä tavuta, vaan avaa esimerkein, käske selkein sanoin
Kun tämä Punakynäpaholainen suunnittelee, rakentaa ja julkaisee tekstejä, ei asiakkaani tarvitse ajatella helppolukuisuutta. Se tulee automaattisesti, koska olen siinä aika pirun hyvä ammattilainen 🦹♀️. Tekemäni tekstit ovat aina informoivia ja ohjaavat lukijaansa ostopolulla eteenpäin kohti asiakasyritykseni ovea. Kun sisällöllä on selkeä rakenne ja sitä on helppo seurata nopeallakin lukemisella, se antaa enemmän.
Kuten kirjoitin aiemmin tuosta ostopolusta, että se vie oikealle ovelle ja pirun tehokkaasti rakennettu sisältö valaisee tuon polun, tarkoitin juuri aktivoivaa aspektia eli näkökulmaa. Sisältö aktivoi toimintaan, se on kohdennettua ja tekoihin houkuttelevaa. Kun viestissä käsketään painamaan linkistä, silloin linkkiä painetaan. Kun viesti käskee lähettämään vastauksen, silloin vastaus lähetetään. Se ei aina onnistu pelkillä lähetä- tai paina tästä ‑sanoilla. Oletko esim. kokeillut linkin vaatetusta? Esim. kokeile “Osta tuote” sijasta “Tuplasti tavaraa omaksi”. Esimerkki ei ole ehkä toimivin, mutta omalla tavallaan juuri sitä “gurumarkkinointia”.