Näillä vinkeillä Facebook-sivut ehommiksi
Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tähän Punakynäpaholaisen blogipostaukseen muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille.
Kun lähdet ehostamaan sisältöä, pohdi ennen sitä tarkemmin, mitä tietoa lisäät ja mikä on tavoitteesi. Joskus sisällöiksi voi toistaa samaa kuin kilpailijalla, mutta mielestäni myös sosiaalisen median profiileissa pitää erottua jollakin tavalla. Ohessa muutama kysymys, joita voit pohtia, kun lähdet personoimaan Facebook-sivuasi.
- Miksi julkaiset tämän tiedon? Onko sinulla jokin suunnitelma taustalla?
- Mikä on kuva, jonka haluat välittää tässä kanavassa yrityksestäsi? Vastaavatko käyttämäsi tiedot, materiaalit — kuvat tai videot — tätä ajatusta?
- Kiinnitätkö sisällöilläsi nopeasti kohderyhmäsi huomion? Oletko miettinyt, mitkä asiat kiinnostavat kohderyhmääsi?
- Mikä on materiaalisi laatu? Käytätkö ammattilaisen kuvamateriaalia vai DIY-hengessä otatko ne vain omalla kameralla/puhelimella?
- Antaako sisältösi lisäarvoa asiakkaallesi? Erottuuko se sisällöllään massasta?
- Mikä on julkaisusi toimintakutsu eli CTA? Mitä asiakkaan tulee tehdä sisältösi nähtyään?
Kun olet pohtinut nuo asiat kuntoon, on aika katsoa tarkemmin Facebookissa yritysprofiiliasi.
Facebook-vinkki 1: Tiesitkö, että asetuksista pääset helposti muokkaamaan sivusi tietoja?
Samoin kuin Linkedinissä, myös Facebookissa jää silloin tällöin yksilöimättä yrityssivu. Nimi ei ole kuin yrityksen nimi, elämänkerta on jotain muuta kuin piti ja yhteystietoja ei ole kerrottu. Jos noita tietoja ei ole rakennettu oikein, et myöskään pääse helposti merkkaamaan sivustoasi minnekään yksinkertaisella @-ilmaisulla tai jakamaan sitä kavereille helposti, esim. fb.me/punakynapaholainen, Mene ja katso, mikä on oman sivusi verkko-osoite nyt? Onko nimesi yksilöity vai jotain aivan muuta?
Kun haluat yksilöidä FB-profiilisi, tee seuraavasti. Mene asetuksiisi ja yksilöi yrityksesi sivut näköiseksesi:
- Luo omalle Facebook-sivullesi yksilöllinen käyttäjänimi. Näin kukaan muu ei pääse olemaan yrityksesi niminen. Tämä helpottaa huomattavasti muita toimia, kuten sisällön merkkausta julkaisuihin. Pääset muokkaamaan sitä Asetuksista sivun vasemmassa laidassa.
- Muokkaa nimitiedot jotenkin toisin kuin vain, että yrityksen nimi on se ainoa näkyvä asia. Joissakin yrityksissä nimen kaveriksi kannattaa lisätä myös on myyntislogan tai perustyötehtävä. Esim. Punakynäpaholainen — Sanataiteilija, jonka sisältö säväyttää. Älä tee sitä hetken mielijohteesta, koska nimeä voi muuttaa vain 60 päivän välein. Kirjoita vaikka muistioon pari kertaa eri vaihtoehdot ja tarkista oikeinkirjoitus. Laita se sen jälkeen nimeksi.
- Kirjoita myyvä elämänkerta: Kirjoita sellainen elämänkerta, joka tuo esiin yritykseni nimen, missiosi sekä tietysti vahvuutesi. Älä unohda CTA:ta tästä tekstistä. Pyri tekemään siitä mahdollisimman myyvä. Jos koet, että et osaa kirjoittaa sitä, voit aina kysyä asiaa tekoälyltä:
- Aloita kertomalla tekoälylle, että haluat kehittää yrityksesi Facebook-sivun elämäkertaa ja mitä elementtejä (esim. nimen, mission ja cta:n) haluat siihen sisällyttää.
- Keskustele tekoälyn kanssa ja kehitä sisältöä tekoälyn kysymien kysymysten pohjalta.
- Viimeistele elämänkerta tarkastelemalla saamiasi vastauksia. Voit muokata niitä tarvittaessa ja yhdistellä ne lopulliseksi elämäkerraksi yrityksesi Facebook-sivulle.
- Päätä prosessi pyytämällä tekoälyltä lopullista tarkistusta tai kysymällä tekoälyltä lisäkysymyksiä, jos sinulla on vielä epäselvyyksiä tai tarvitset lisätietoja.
- Varmista luokka eli Sivu-tittelin vieressä olevat kuvaukset: Facebook ehdottaa niitä ja pääset helposti valitsemaan. Kannattaa laittaa sinne ainakin kolme luokkaa. Facebook näyttää vain yleensä yhden tai kahden, mutta kolmas yksilöi vielä entisestään.
- Varmista yhteystiedot ja sosiaalisen median tilien linkitys yhteen. Merkitse ajankohtaiset tiedot yhteystietoihin ja varmista, että kaikki sosiaalisen median viestimet ovat siellä esillä. Sijainti on myös tärkeää sekä aukioloajat, jos kivijalkakauppa on kyseessä. Sinne voi lisätä mielenkiintoisiakin tietoja, joten kannattaa tutustua asetuksiin.
- Vaihda oikeat valokuvat: Nämä ovat myös tärkeitä. Kannattaa valita profiilikuvaksi joko oma kuva, video tai sitten logo. Jos saat sisällytettyä sivusi kuviin mainoslauseita tai ajatelmia asioista, kannattaa niin tehdä.
Facebook-vinkki 2: CTA-painikkeen kautta yhteydenotto helpoksi
Jokaisella Facebook-yrityssivulla on mahdollisuus yksilöidä painike ylärivillä kansikuvan alla. Yleensä se on yhteydenottoa varten eli potentiaalinen asiakas voi soittaa, lähettää viestin, osallistua tai ilmoittautua sähköpostilistalle tai lähettää sähköpostia. Jokaisella on mahdollisuus yksilöidä se, joten se kannattaa tehdä. Aluksi tietoa kannattaa katsoa Näytä henkilönä ‑toiminnolla. Sen jälkeen mene ja muokkaa toimintopainikkeesi ja lisää sinne tarvittavat tiedot. Vaihtoehtoja on runsaasti. Pääset muokkaamaan sitä kolmen pisteen painikkeesta valikon oikeassa laidassa.
Facebook-vinkki 3: Valikkoon olennaiset välilehdet
Joskus sivuvalikon otsikoissa on liikaa tavaraa. Kannattaa käydä ne lävitse ja yksilöidä sivusto eli poista vain raa’asti ne otsikot, joita et halua sivuilla käyville ihmisille näytellä eli sivuilla ei ole mitään sisältöä. Voit muokata ja yksilöidä valikon sisältöjä valikon aukaisemalla alasvetovalikon kohdasta Lisää. Alimpana kohtana on Hallitse osioita.
Ekstra-vinkki: Nosta esiin suosittuja julkaisujasi
Voit personoida sivustoasi entisestään nostamalla esiin suosituimpia julkaisuja tai sellaisia julkaisuja, jotka koet tärkeäksi asiakasviestintäsi näkökulmasta. Näet ne sivuillani kohdassa Suositeltu. Omalla sivullani ensimmäisinä näet Linkedinin uutiskirjeen sekä tämän uutiskirjeen kutsujulkaisut. Mitkä voisivat olla Sinun?
Varmista siis nämä asiat ja ei muuta kuin kokeilemaan.