Mitä ovat moniosaajat — “myynnin ja markkinoinnin full-stack-tyypit”?
Diilissä muutama vuosi sitten kisannut Petri Matero esitteli suurelle kansalle termin moniosaajille — “myynnin ja markkinoinnin full-stack-tyypit”. Täytyy sanoa, että ihastuin ilmaisuun. Etenkin omalla alallani moniosaaminen on elintärkeää. Moniosaajat ovat tulevaisuutta, toisin ajattelevat saavat katsoa peiliin. Millaiset luonteenpiirteet tekevät sinusta moniosaajan? Matero nosti esiin viisi konkreettista ydinosaamista: Moniosaajilla on uteliaisuutta, viestintäosaamista, persoona kohdillaan, tunteet hallinnassa ja merkitystä. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa?
Moniosaaja on utelias
Uteliaisuus on parhaimmillaan mielenkiintoa oppia uusia asioita sekä kokeilla että testata niitä rohkeasti. Meillä on halu oppia uutta, koska haluamme kehittyä koko ajan paremmiksi. Tematiikkani sisältää ajatuksen “surffarista”. Me surffarit valitsemme aina isomman ja isomman aallon, jonka haluamme kesyttää tai ainakin kokeilla, josko pitäisimme tasapainomme sillä mahdollisimman kauan. Kokeiltuamme ymmärrämme, mikä sai meidät onnistumaan ja pitämään tasapainon. Jos epäonnistuimme, tiedämme, mikä kaatoi meidät kesken kaiken eli missä meidän pitää kehittyä. Nautimme niistä tilanteista, joissa olemme hieman ns. kielekkeen reunalla ja hieman epätasapainossa. Se aktivoi kilpailuvietin ja se innostaa meitä löytämään ratkaisun.
Kun lähden tekemään töitä uuden asiakkaani kanssa, haluan tutustua mahdollisimman hyvin hänen toimialaansa. Lisäksi pyydän usein asiakkaaltani hänen oman näkemyksensä työstään ja alastaan. Kun yhdistän nämä kaksi tietopakettia, minulla on aika selkeä näkemys siitä, mitä asiakkaani tarvitsee. Nyt voimme rakentaa hyvän digitaalisen markkinointisuunnitelman hänelle ja alkaa toteuttaa sitä. Tällä tiedolla osaan varmasti puhutella hänen avainasiakkaitaan, koska tiedän, mistä jutella heille ja millaista sisältöä he haluavat tutkia asiakkaaltani. Punakynäpaholainen on utelias.
Moniosaaja herättää luottamusta
Moniosaaja osaa viestiä niin, että se herättää luottamusta. Tämä luottamus kumpuaa viestintäosaamisesta ja siitä, että osaa puhua asiakkaan suulla potentiaalisille asiakkaille heidän ymmärtämällä kielellä. Näin asiakas kokee olonsa arvokkaaksi.
Näin tämän aikoinaan, kun opetin ammatillisella puolella äidinkieltä. Jos olisin opettanut sisältöjä samoilla termeillä ja samoilla sisällöillä esim. kaivosalan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, olisi viesti mennyt taatusti hukkaan. Kun otin aina huomioon kohderyhmäni, sisällytin opetukseeni termejä, kokemuksia sekä tilanteita jokaisen kohderyhmän keskeisistä työtilanteista, opetukseni koettiin arvokkaaksi sekä palvelevaksi. Osasin arvostaa oppilaitteni opiskelemaa alaa.
Markkinoijana ymmärrän tämän. Työni ei ole vain tekemistä, vaan se on sidosryhmäkeskeistä. Kun tunnen asiakkaani, osaan myös huomioida heidän potentiaaliset tarpeensa. Jokaisella asiakkaalla on oma ongelmansa, jonka he haluavat, että ratkaisen. Punakynäpaholainen on luotettava yhteistyökumppani.
Moniosaajalla on persoonaa
Mitä tahansa teetkin, älä unohda itseäsi. Älä yritä olla muuta kuin olet. Jokaisessa meissä asuu piilokameleontti, koska helpointa on mukautua joukkoon. Jos olet erilainen, joudut usein perustelemaan sitä. “Ai, et juo alkoholia, miksi?” “Miksi et vain kirjoita tekstejä?” “Sinähän opiskelit opettajaksi, hukkaan meni sekin koulu.” Olen kokenut tämän — oppilaana, opettajana sekä aluksi yrittäjänäkin. Sen jälkeen olen pitänyt huolen, että jos unohdan persoonani, törmään seinään.
Yrittäjyyden alussa halusin innokkaasti olla vain osa joukkoa. En halunnut erottua, en herättää huomiota. (Markkinointimielessä tämä on tyhmintä, mitä voi tehdä.) Se vie voimat. Lopulta, kun näytin oikeat värini, jotkut ihmiset, jotka olivat jo lokeroineet minut johonkin tiettyyn ryhmään, suuttuivat. He eivät halunneet ymmärtää, että olin jotain muuta, mihin he olivat tottuneet. En olekaan vain yhden asian nikkaroija, vaan moniosaaja.
Materon sanoin jokainen meistä on “oma ainutlaatuinen itsensä.” Minä olen Punakynäpaholainen. Osa pitää siitä, osa pelkää sitä. Asiakkaani ovat kuitenkin aina nauttineet siitä, että en vain seiso vieressä ja myötäile, vaan uskallan sanoa, missä mennään vikaan ja mitä tulisi kehittää. Nimestäni ja “brändistäni” näkee, että olen Punakynäpaholainen® — sisältöjen intohimoinen kehittäjä.
Moniosaajalla on tunneälyä
Miten vedota asiakkaan tunteisiin? Päätöksenteossa ovat mukana myös tunteet. Moniosaaja huomioi tämän ja osaa rapsuttaa asiakasta juuri oikeasta paikasta, jotta tämä tarttuisi toimeen. Tuon taidon hallitseminen on elämänmittainen matka. Helpointa se on oppia tutkimalla ympäristössä toimivia ihmisiä sekä kuunnella heitä. Mistä he pitävät, mitä he vihaavat, keitä he “idolisoivat”? Kun ymmärrät heitä, heitä on myös helpompi lähestyä. Sama pätee asiakkaisiin.
Tunneäly on kuitenkin kaksipuolinen kolikko. Mistä sinä pidät, mitä sinä vihaat? Mieleesi nousee varmasti heti asioita. Työelämässä kohtaan pakostakin välillä tilanteita ja asioita, joista nautit ja joiden parissa viihtyisit pidempäänkin. Valitettavasti vastaan tulee myös niitä asioita, joista et pidä lainkaan, mutta se työ on kuitenkin tehtävä. Näissä tilanteissa pitää unohtaa nämä tunteet ja olla näyttämättä niitä. Asiakkaiden kanssa ei mielellään kukaan halua joutua konfliktiin. Syyttely ei koskaan ole oikea tie, vaan virheen hyväksyminen sekä huomion kohdistaminen korjaustoimiin. Mikä meni vikaan? Miten tästä mennään eteenpäin? Punakynäpaholaisella on tunneälyä.
Moniosaaja ymmärtää ongelman
Oma kokemukseni on, että teen työtä, jolla on merkitystä. Miksi sinä teet työtäsi, on hyvä kysymys pohdittavaksi. Kaikella tekemisellä tulisi olla tarkoite.
Kun aloitin yritystoimintani, halusin rakentaa maailmasta sekä toisten yrittäjien viesteistä selkeämpiä, vastaanottajaa puhuttelevia sekä houkuttelevia. Halusin tehdä sisällöistä kattavia, selittäviä sekä ymmärrettäviä. Olin turhan usein opettajaurallani törmännyt yrityksiin, joiden sanoma ja päätarkoitus olivat todella hukassa. Mottoni onkin yhä, että: “Ulkopuoliset silmät eivät ole koskaan pahitteeksi.”
Olen huomannut, että valitettavan usein yritys toimii omassa kuplassaan, koska siellä työskentelevät ihmiset ymmärtävät toinen toisiaan, puhuvat samaa kieltä ja tuntevat tuotteensa. Omassa piirissä asioita ei tarvitse perustella ja selitellä, vaan termit ovat ymmärrettäviä. Lisäksi pahinta on, että samat asiakkaat ostavat palveluita säännöllisesti. Siitä syntyy oletus, että myös asiakkaat ymmärtävät nämä asiat. Valitettavasti näin ei ole.
Jokaiselle asiakkaalle tuote ja/tai palvelut pitää tarjoilla mahdollisimman selkeänä kokonaisuutena: Mikä on ongelma, jonka ratkaiset? Miksi haluat olla avuksi? Mikä on tarkoituksesi? Kun osaat antaa vastaukset näihin kysymyksiin niin, että naapurikin ymmärtää ajatuksesi, osaat myös puhutella asiakastasi. Asiakas ymmärtää silloin helposti, missä voit olla avuksi. Punakynäpaholainen ymmärtää ongelman ja osaa tarjota toimivan ratkaisun.
Lopuksi
Lisäisin tähän vielä taidon oppia ja hallita nopeasti uudet työvälineet. Vaikka teorian osaa käytännössä, on se osattava näyttää myös työkalujen välityksellä. Miten voit toitottaa ja kertoa viestinnästä ja markkinoinnista, jos et hallitse jotain alalle tärkeää ohjelmaa tai työkalua?
Ihastuin aikoinaan Helsingin Sanomien Visio-liitteessä Janni Widerholmin tekstiin moniosaajista. Mieleeni nousi blogiteksti, jonka olin kirjoittanut Hennaksi yritysaikani alussa. Janni Widerholmin komppasi samoja ajatuksia tekstissään, missä hän sanoi: “Pitkään monialaisuus saatettiin nähdä heikkoutena. Joskus minulta on tivattu, että voitko nyt valita mitä haluat olla, teetkö data-analytiikkaa, strategiaa vai luovaa suunnittelua. Että et voi menestyä noin. Haluttiin puskea johonkin lokeroon, jotta muut voisivat jatkaa kuten aina ennen. Voi hyvin olla, että seuraavaa positiotani ei ole vielä edes olemassa, vaan se pitää luoda. Siksi toivon tulevaisuudelta vapautta, luottamusta ja yllättäviä tilanteita.”
Tuo on myös oma tavoitteeni. Tämä ala ei ole kiveen hakattu, vaan tämä muuttuu ja muuttuu koko ajan sekä käyttöön tulee aivan upeita työkaluja, jotka antavat nimenomaan mahdollisuuden tuottaa sisältöä monipuolisemmin sekä helpommin.