Miten klikkaussormen saa värähtämään?
Markkinoiva sisältö herättää meissä monenlaisia tunteita. Kun yritystä ollaan perustamassa, saattaa kuulla seuraavaa: “Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, asennetaan sivuille chatbotti ja aloitetaan myynti. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät tarkistaa sisällöt sekä ylläpitää somea töiden ohessa.” Kuulostaako tutulta? Kaikki energia menee myyntiin ja hankitulle asiakkaalle yleisin vastaus avunpyyntöön on: “Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat.” Markkinoiva sisältö on paljon enemmän. Markkinoiva sisältö herättää huomion, koskettaa, antaa vastauksen ja hyväilee.
Nyt esitän sinulle kysymyksen: “Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?” Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. Kun ajatellaan perustoimistoa, kotisivut vastaavat sitä erinomaisesti työnsä hoitavaa sihteeriä siellä tiskin takana: hänellä oli kaikki yrityksen tieto hallussaan ja hänellä oli vastaus kaikkeen. Ei ollut asiaa, mihin hän ei olisi tiennyt vastausta ja hän osasi aina ohjata sinut oikean ihmisen luo. Hän oli ammattilainen ja monipuolinen tietotyöläinen, viestinnän eräänlainen tietopankki ja toimeksiantaja. Miten viestintä toimii nyt? Kuka hoitaa sihteerin toimen nykyään? Yksinkertainen vastaus on verkkosivut, mutta ovatko niiden tiedot ajankohtaiset? Milloin viimeksi olette päivittäneet verkkosivujenne sisältöjä? Milloin olette viimeksi pitäneet huolta ensisijaisesta markkinoivasta sisällöstänne?
Verkkosivuilla markkinoiva sisältö keskiöön
Kun yritys luo verkkosivut, voivat ne jäädä siihen. Valitettavan usein verkkosivujen sisältöjen päivitys jää kaiken muun tekemisen jalkoihin. Tuhahdus: “Eikö se riitä, että ne on kerran julkaistu?” Valitettavasti ei. Verkkosivujen sisältöjen pitäisi elää ympäristön mukana. Verkkosivujen tarttumapinnan tulisi pysyä sopivan tahmeana koko ajan. Tämä ei tarkoita sitä, että verkkosivujen sisällöt pitäisi uusia kokonaan, vaan sisältöjä tulisi kehittää tehokkaammiksi analytiikan avulla. Vain niin saat kohdennettua sisällön avainasiakaskunnallesi.
Analytiikasta saat yleensä selville:
- Ketkä käyttävät verkkosivujen sisältöjäsi eli tutustuvat tekemiseesi? Vastaavatko nämä käyttäjät kohderyhmääsi?
- Mitkä sisällöt ovat olleet yleisösi mieleen? Mille sivulle liikenne ohjautuu? Löytävätkö he sieltä luoksesi?
- Ovatko suosituimmat sisällöt yhteneväisiä myytävien palveluiden kanssa?
Millaista on hyvin suunniteltu markkinoiva sisältö?
Analytiikan pohjalta on helppo lähteä ehostamaan verkkosivujen sisältöjä. Kun rikastan sisällöiltään yritysten verkkosivuja, tarpeet vaihtelevat laidasta laitaan. Joillekin pitää tehdä enemmän, kun taas joillekin riittää, että keskityn etusivuun ja teen etusivujen sisällöistä runsaampia eli nostan etusivuilla esiin monipuolisemmin palvelut, yrityksen tarjoamat tietopankit, referenssit sekä yhteystiedot CTA:ta unohtamatta. Jos ajattelet tapaasi käyttää sivuja, pidät varmasti etusivua ns. laskeutumispintana, josta etenet tarkemman tiedon pariin, jos koet sisällöt kiinnostavaksi ja jos ne on hyvin suunniteltu ohjaamaan sinua vaivihkaa kohti ostoa.
Hyvin suunniteltu sisältö noudattaa mielestäni seuraavia periaatteita:
1) Sisällöillä on yksi koti — verkkosivut.
Kaikkien julkaistujen sisältöjen tulisi ohjata potentiaalinen asiakas aina verkkosivuille yhteen kohteeseen. Sosiaalisen median kanavat ovat verkkoja, jotka herättävät kiinnostuksen, mutta lopuksi ohjaavat kohti aidon sisällön sijaintia eli yrityksen verkkosivua. Pidä siis huoli, että nämä polut ovat kunnossa. Löydätkö jokaisen sosiaalisen median kautta verkkosivuillesi? Onko sosiaalisen median sisältöjä tarpeen julkaista verkkosivuilla, esim. feedinä? Saako se aikaan turhan limbon eli viekö sisältö asiakkaan pois oikealta ostopolulta?
2) Verkkosivujen sisällöillä on avainkohderyhmänsä.
Kun lähdet miettimään oikeaa kohderyhmää tai kohderyhmiä, kannattaa pohtia, kuka olisi ideaali ostajasi tai ostajaryhmäsi. Rakenna profiili ja mieti seuraavat asiat lävitse: ikä, persoona, sukupuoli, työ, yrityksen toimiala. koulutus, arvot eli mitä hän pitää tärkeänä, mihin hän etsii ratkaisua, mikä on ostomotiivi, mitä hän ymmärtää tuotteesta ja mitä ei eli mihin häin kaipaisi apua. Lopuksi pohdi, mikä olisi ostoeste? Tarkista sen jälkeen analytiikasta, ovatko tällaiset henkilöt löytäneet sivustolle.
3) Sisällöille on määritelty selkeä tavoite.
Toimivia sisältöjä ei voi tehdä ilman tarkempaa suunnitelmaa, koska muuten nämä sisällöt eivät tavoita oikeaa kohderyhmää ja saa klikkaussormea värähtämään. Sisällöntuotannolle sekä sekä sisältöjen toimivuudelle on asetettava tavoitteet. Mitä haluat saada aikaan sisällöilläsi?
4) Sisältö on laadukasta ja yksilöllistä.
Kun haluat vahvistaa sanomaasi sekä rakentaa sisällöistäsi kiinnostavia, muista aina nämä pari kultaista perussääntöä: Sisältöjä tehdään ihmiseltä ihmiselle, joka pitäisi olla kaiken viestinnän sekä sisältösuunnittelun ydin. Sisällöntuottaja ei nakkele sisältöjä summassa eetteriin niistä aiheista, jotka mieleen juolahtavat. Hyvin suunniteltu sisältö tarinallistaa yrityksen palvelut asiakkaan suuhun sopivaksi, tarpeita kutittelevaksi ja mielikuvia herättäväksi. Tämä sama tarve on niin yksityisyrittäjällä kuin isommallakin yrityksellä.
5) Sisältö on hakukoneystävällistä.
Jokainen suoritettu haku tulee tarpeesta löytää, oppia, ratkaista, ostaa, korjata, hoitaa, tai ymmärtää. Analytiikka kertoo sinulle, onko sisältösi näihin tarpeisiin toimivaa. Millaisia hakusanoja kävijät hakevat, kun he tulevat sivuillesi? Miten tehostat epäsuosittuja klikkitermejäsi? Sisällöntuotannossa kannattaa aina käyttää apuvälineenä seo-ohjelmia, esim. Rank Math. Niiden avulla voit kehittää sisällöstäsi tehokkaamman haluamasi aiheen ympärille. Esim. Rank Math ilmoittaa, milloin asiasanaa on käytetty tarvittava määrä ja onko se oikeissa sijainneissa.
6) Sisältö on helppolukuista.
Kaikessa sisällöntuottamisessa tulisi muistaa, että me olemme ihmisiä jokainen. Älä siis oleta, että avaintermit ymmärretään, sisällöt aukeavat heti lukijalle tai he osaavat kysyä apua heti. Pidä huoli, että sisältösi selättävät ostoesteen eli poistavat pahimmat kynnykset. Hyvä sisältö on käyttäjäystävällistä ja helppolukuista, kun noudattaa tuttua rakennetta eli kappaleissa kuljetaan tärkeimmästä kohti vähemmän tärkeää. Alussa voit kertoa väitteen, jota aukaiset seuraavilla sisällöillä.
7) Sisältö aktivoi ja ohjaa lukijaa toimimaan.
Sisältö voi aktivoida ja ohjata lukijaa toimimaan CTA:n eli Call to Actionin eli toimintakehotusten avulla tehokkaasti. CTA rohkaisee lukijaa suorittamaan tietyn toiminnon, kuten napsauttamaan linkkiä, tilaamaan uutiskirjeen, tekemään ostoksen tai jakamaan sisältöä sosiaalisessa mediassa. Pidä siis huoli, että CTA ohjata lukijoita eteenpäin tavoitteellisesti ostoprosessissa. Tee CTA:sta on houkutteleva, selkeä ja sisällön kanssa yhtenäinen, jotta se saa lukijat reagoimaan positiivisesti.
8) Sisältö on helposti ja monipuolisesti jaettavaa.
Varmista aina lopuksi, että CTA-käskyt sekä jakopainikkeet ovat helposti näkyvillä ja selvitä, muokkautuuko sisältö helposti eri kanaviin. Seuraa analytiikasta, mikä on näkyvyysprosenttisi ja toiminnot? Jos nämä eivät ole huipussaan, pohdi, miten saisit aktiiviset seuraajasi jakamaan sisältöä puolestasi tai kommentoimaan sitä. Mitkä olisivat toimintakäskysi heille? Kommentointi on nykyään eri medioissa arvossa arvaamattomassa.
Nämä ovat oivallisia asioita pohdiskella, kun mietit sisältöjesi rikastamista. Näillä keinoilla saat varmasti potentiaalisen ostajan tai yhteistyökumppanin klikkaussormen värähtelemään positiivisesti.