Käyttäjäkeskeistä sisältömarkkinointia — Mitä ihmettä?
“Hei! Mä olen sisältömarkkinointia tekevä yrittäjä.” “Hei! Mä olen Punakynäpaholainen.” “Moi! Mä teen myös tekoälypohjaista sisältömarkkinointia.” Niinpä. “Hei! Olen Henna ja olen hukkunut työtäni kuvaaviin titteleihin.” “Hei Henna! Tervetuloa joukkoon.” Mitä on oikeastaan käyttäjäkeskeinen sisältömarkkinointi, mitä yritysten sisältömarkkinoinnissa tapahtuu ja miten minä voin auttaa sinua yrityksesi sisältömarkkinointiongelmissa? Nyt tuon enemmän esiin sen, millaisia taitoja minulla on ja miten voin ratkaista Sinun ongelmasi.
Olen sisältömarkkinoinnin ammattilainen ja sisältösuunnittelija. Hyvästelin tuntikeskeisen ja vuosikello-orientoituneen opettajamaailman. Hyppäsin yrittäjän purteen, joka seilaa avoimilla merillä kaikkien tuulien vietävänä. Ohitse kiitää tietysti usein moottoriveneitä tai suurempia purjeveneitä. Kaukana horisontissa näen ison metallisen laivan, joka tuuttaa torvellaan kuuluvan törähdyksen. Oma veneeni heiluu aallokossa ja vie minua eteenpäin kohti aavoja vesiä yhä varmemmin ja suuremmalla vauhdilla. Olen positiivinen ja uskon unelmaani.
Osaamistani on juuri käyttäjäkeskeinen sisältömarkkinointi. En mene asia edellä, en tee vain tekstiä ilman tarttumapintaa tai grafiikkaa ilman tunnereaktioita. Otan huomioon ensin kohteesi ja tuotteiden ostajasi. Pari viikkoa sitten sanoin eräälle asiakkaalleni nämä sanat: “Kanssani et huku puhekuplaan.” Se on se, mitä teen. Viestini erottuu, näkyy ja puhuttelee. Kun haluat jälkeä, jossa on huomioitu mahdolliset kohderyhmät ja luotu ostajaprofiilit, valitse minut. Käytän hyväkseni nykyaikaisia työvälineitä tekoälyä myöten. Lisäksi ymmärrän, mitä digitaalisen sisältömarkkinoinnin taustalla on. Siellä ovat sisältöstrategia sekä sisältösuunnitelma.
Miten tehdään käyttäjäkeskeistä sisältömarkkinointia?
Tiesin, että tartut tähän. Sen ymmärtää helpoiten ns. viestinnän palvelumuotoiluna. Kuka sanoi, että sen tulisi aina olla konkreettinen tuote tai palvelu, joka muotoillaan? Sisältömarkkinointi on tuotteeni. Tarjoan sitä Sinulle palveluna, joka helpottaa yrityksesi arkea. Sisältömarkkinoinnin tehtävä on välittää tietoa ja lopuksi aktivoida vastaanottaja toimintaan. Sisältö on olennainen osa tuota markkinointia. Sanan voima on valtava, kun tarkoituksena on herätellä vastaanottajan kiinnostusta. Kun mukaan lisätään kuvia, videoita ja monipuolista grafiikkaa, vaikutus on moninkertainen
Kun minä puhun sisältömarkkinoinnista, keskiössä ovat sanat ja niiden yhdistelmät kokonaisuuksiksi eli viesteiksi. Osaamistani on myös graafisuus ja luovuus eli osaan ajatella maailman monipuolisemmin — kuvien, videoiden ja tekstien kokonaisuudeksi. Kun mukaan lisätään vielä kuvankäsittelytaidot sekä natiivius tekniikan keskellä — saat aika mukavan tyypin yhteistyökumppaniksesi, jonka kanssa voit kertoa yrityksesi tarinan. Haluan kehittyä vain paremmaksi ja paremmaksi.
Palveluni Punakynäpaholaisena
Erinomainen sisältömarkkinoinnin tekijä ymmärtää vastaanottajaa — palvelun kohderyhmää, heidän toiveitaan sekä halujaan. Yritysmaailma ei kaipaa tekstejä “Palvelut — Tästä linkistä näet palvelumme” vaan tekstejä, jotka houkuttelevat tutustumaan ja kokeilemaan: “Aasinhäntä — Puuttuuko sinulta jotain?” Sinulla voi olla valmis tuote, mutta jos et kerro siitä, kuka osaa ottaa Sinuun yhteyttä?
Sisältömarkkinointi yrityksille on palveluni, jonka suunnittelen tarpeisiisi. Aloitetaan yhteistyö sisältöstrategiasta ja sisältösuunnitelmasta. Jokainen projektini lähtee liikkeelle taustoituksesta. Käydään yhdessä aluksi läpi sisältöstrategia ja kehitetään se toimivaksi. Otan huomioon tavoitteet sekä rakennan vision siitä, mitä sisältömarkkinoinnilla voidaan saadaan aikaan yrityksesi hyväksi. Sisältöstrategiaan voidaan lisätä mm. konkreettisia lukuja, kuinka monta käyttäjää on puolen vuoden päästä tai kuinka palvelun tunnettuus on kasvanut tiettyy päivään mennessä.
Sisältömarkkinointi yrityksille on palveluni, jolla otan huomioon sinun tarpeittesi lisäksi huomioon potentiaalisten asiakkaidesi tarpeet. Minua voi sanoa näin käyttäjäkeskeiseksi sisältömarkkinoijaksi. Muotoilen kaikki viestisi käyttäjäkeskeisesti. Rakennan taustatutkimuksen jälkeen sisältömarkkinoinnin niin, että siinä huomioidaan palveluidesi peruskäyttäjät. Asiakasprofiilien pohjalta sisältömarkkinointia on helpompi tehdä, kun vastaanottajalla on kasvot. Yhdessä kanssasi osaan yksilöidä jokaiselle asiakasprofiilille tavoitteet sekä osaan valita oikeat kanavat, joissa tavoitat hakemasi asiakasryhmät.
Sisältömarkkinointi on palveluni, jonka avulla herätän asiakkaissasi tunteita. Vaikka sisältömarkkinoinnilla usein välitetäänkin tietoa, rakentamillani viesteillä välitän myös tunteita ja rakennan positiivisia mielikuvia. Liitän sisältöihin sanastoa, joka aktivoi tietyn tunnelman, maalaa tuotteesi ympärille maailman, joka on helposti lähestyttävä. Rakennan myös palvelullesi persoonan, joka liittyy myöhemmin aina juuri Sinun tuotteisiisi.
Sisältömarkkinointi on palveluni, jonka toimintaa seuraan ja analysoin. Tekemäni sisältösuunnitelman ei vain ole olemassa, vaan sen yksi olennainen osa on myös raportointi eli sisältöjen onnistumisen analysointi. Erilaisten mittareiden avulla sisältömarkkinoinnin onnistumista on helppo seurata. Jos jokin ei ole toiminut, seurannalla se on helppo huomioida ja mahdollisesti korjata niiltä osin. Mitä alussa oli, miten se on muuttunut ja paljonko se muutos maksoi? Tämän pohjalta on myös helppo arvioida, millainen sisältö oli kannattavaa.
Avasiko tämä ollenkaan tekemistäni eli millaista sisältömarkkinointia Punakynäpaholainen tekeekään? Aloitetaanko yhteistyö?