
Facebookin julkisuusasetukset — “Miksi mun julkaisut eivät näy muille?!”
Sisällöt sekä sisällöntuottaminen ovat tämän blogin keskeinen asia. Porisin viikolla erään toisen yrittäjän kanssa, jolle asiakkaiden kommentit sekä suositukset ovat elintärkeä asia, koska ne rakentavat luotettavuutta. Julkisuusasetukset ovat keskiössä näissä sisällöissä. Tämä tarkoittaa siis, että tämä yrittäjä haluaa jakaa eteenpäin asiakkaan julkaisemat julkaisut henkilökohtaisella tilillään tai yrityksensä Facebook-sivulla. Joskus asiakkaan kommentin kohdalla lukee: “Sisältö ei ole käytettävissä tällä hetkellä.” Hän ihmetteli sitä minulle. Tiesin heti, mistä on kyse ja niinpä ratkaisin hänen ongelmansa nopeasti. Yleensä kommentin kirjoittaja ei ole tiennyt tätä.
Ratkaisu tähän ongelmaan löytyy Facebookin julkaisujen julkisuusasetuksista. Yleensä postaustemme julkisuusasetukset, varsinkin henkilökohtaisella tilillämme, ovat kaveri-asennossa. Tämä tarkoittaa sitä, että vain jokainen kaverisi näkee päivityksesi. Tästä syystä henkilö, joka ei ole kaverisi, ei näe päivitystäsi. Jos tuollaisessa tilassa jaat päivityksen yrityksen tai yhteistyökumppanisi tilille, osalle tämän yrityksen asiakkaista näkyy päivityksen kohdalla näkyvyydestä ilmoitus ja he eivät näe julkaisua. Tämä voi herättää ihmetystä ja ahdistusta. Onneksi tähän on hyvät ohjeet ja voin ne kertoa tässä lyhyesti ja simppelisti. Lisäksi annan pari lisävinkkiä, miten voit toimia yhteistyökumppanisi orgaanisena mainostukena.
Miten julkisuusasetus ohitetaan? Mitä voin tehdä, että päivitys näkyy kaikille? Mistä löydän julkaisujen julkisuusasetukset?
Tiedäthän, että tilisi ei siis tarvitse olla julkinen, että voit jakaa kaikille näkyviä postauksia? Voit päättää, mitä julkaisuja jaat julkisesti ja mitä et. Niinpä ratkaisu tähän ongelmaan on erittäin helppo. Julkaisua tehdessäsi muista tämä: Käännä julkisuusasetukset haluamasi postauksen kohdalla julkiseksi. Näin kaikki voivat nähdä sen, mutta tämä ei tarkoita sitä, että kaikki julkaisusi profiilissasi muuttuvat julkisiksi. Kun olet tehnyt tuon, postauksesi on helppo jakaa yrittäjän sivulle ja se näkyy oivallisena mainostukena hänelle.
Ohje yksinkertaisesti:
- Kun luot julkaisua, valitse aluksi julkaisussa nimesi alta Kaverit-kohtaan vaihtoehto Julkinen.
- Kirjoita kommenttisi ja kehusi. Lisää mukaan vielä @merkinnällä yrittäjän nimi. Meta-kanavat tarjoavat automaattisesti vaihtoehtoja, mutta kannattaa aina tarkistaa oikea @nimi yrityksen Facebook-tililtä. Se on sama kuin linkin loppu eli minulla se on @punakynapaholainen — facebook.com/punakynapaholainen.
- Lisää julkaisuun myös yrittäjän käyttämä #-asiasana ja mahdollinen verkkosivu. Osalla yrittäjistä ei tällaista ole, joten siksi merkintä on sitäkin tärkeämpää. Minä käytän usein #punakynäpaholainen-sanaa.
- Muista kuva! Välitä sen kautta positiivista tunnelmaa. Jos se ei ole mahdollista, postauksen voi tehdä ilmankin sitä. Kiinnitä silloin enemmän huomiota tekstisisältöön.
- Tarkastele julkaisua tietoturvan näkökulmasta. Vaikka julkinen postaus antaa enemmän näkyvyyttä yrittäjälle, arvioi aina, mitä tietoa siinä jaat. Vältä henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja, kuten osoitteita, puhelinnumeroita tai muita yksityisyysriskin sisältäviä tietoja. Lisäksi, ennen kuin julkaiset mitään, tarkista sisällön luotettavuus ja oikeellisuus. Varmista, ettet tahattomasti jaa virheellistä tietoa, joka voisi vaarantaa yrittäjän tai lukijoidesi luottamuksen.
- Kerro yksityisviestillä yrittäjällesi kehustasi. Yleensä Meta-kanavilla @lisäyksestä eli merkinnästä tulee ilmoitus asianosaiselle.


Sehän oli helppoa! Mutta… Apua! Mitkähän julkaisuistani ovat sitten julkisia!?

Joskus on myös hyvä tarkistaa, mitkä julkaisut näkyvät suuremmallekin yleisölle eli missä julkaisuissa vilahtelee maapallo ja missä ei. Sen voi helposti varmistaa menemällä profiiliinsa ja painamalla yksinkertaisesti sitä kolme pistettä julkaisu-valikon oikeassa laidassa. Sen seurauksena näet alavetovalikon, missä on kohta “Näe henkilönä”. Kun painat kohtaa, näet profiilisi julkisesti eli sellaisen ihmisen silmin, joka ei kuulu kaveripiiriisi. Jos koet, että julkaisuissa on joitakin, jotka eivät kuulu kaikille, mene ja muokkaa julkaisua haluamaasi suuntaan.

Voit muokata julkaisuasi monella tavalla jälkikäteen. Voit esimerkiksi:
- Kiinnittää sen profiilisi yläosaa ns. suosikkijulkaisuksesi. Näin se näkyy aina ensimmäisenä julkaisuna, kun joku vierailee profiilissasi.
- Tallentaa julkaisun erilliseen kansioon, missä ovat esimerkiksi matkailuun tai muuhun liittyvät postauksesi. Voit rakentaa niitä haluamasi mukaan.
- Muokata julkaisun sisältöä — muuttaa tekstiä, mutta et kuvaa. Jos haluat vaihtaa kuvan, silloin kannatta tehdä uusi päivitys.
- Muokata julkaisun yleisöä eli päättää, kenelle se näkyy.
- Muokata julkaisun päivämäärää. Jos vahingossa julkaisit jonkin postauksen vääränä päivänä, voit siirtää sitä oikean päivän kohdalle.
- Siirtää sen arkistoon eli pois julkiselta seinältäsi.
- Siirtää sen roskakoriin.
Ajan saatossa ja elämän tuulissa jotkin julkaisut ovat ns. vanhentuneet tai eivät enää ole tarpeen näkyä jokaiselle kaverillesi tai julkisesti. Silloin julkaisu kannattaa poistaa tai sitten vaihtaa vain julkisuusasetuksia niin, että ne näkyvät vain sinulle. Tämä onnistuu helposti. Julkaisun yleisössä on vaihtoehtona “Vain minä”. Kun valitset tämän vaihtoehdon, julkaisu jää talteen, mutta ei enää näy muille kuin sinulle. Tietoturva ja yksityisyys eivät ole este, vaan voimavara, kun niitä osaa käyttää oikein.