Miehet! Nyt Instagram eli IG tehokäyttöön!
Anteeksi, kun sanon tämän, mutta miesvoimaiset yritykset ovat aika verkkaisia Instagramin, TikTokin sekä Pinterestin käyttäjiä. Kun taas naisvoimaisille yrityksille sovellusten monipuolinen käyttö on ollut jo arkea pidemmän aikaa. Visuaalisuus, kauneus sekä kuvien ja videoiden värittämä todellinen kuva yritysten tekemisestä on nyt entistäkin tärkeämpää. Se tekee viestinnästä aitoa. Miesyrittäjät, herätkää!
No niin! Uskon, että kiinnostus on nyt herätetty sopivalla tavalla. Aluksi varmasti mieleen nousee runsas määrä kysymyksiä:
- Miksi sinne pitäisi mennä?
- Miten Instagramiin pääsee? Miten rakennan tilin?
- Mitä siellä pitää huomioida?
- Millaisia asioita siellä voi postailla?
- Miten Instagram otetaan tehokäyttöön?
Kuvaan asiakkailleni tätä sosiaalisen median kuvaamaa todellisuutta ns. takahuoneena eli siellä voi esitellä sitä elämää, mikä tapahtuu piilossa. “Piilottelemme” usein aitoutta eli työntekijöitämme, asiantuntijoitamme, työvälineitämme, tuotteiden rakennusprosesseja sekä toimitilojamme — arvokkaimpia laadun ja luotettavuuden tekijöitä. Heidät on helppo tuoda esiin sosiaalisen median avulla — etenkin sosiaalisen median avulla, postauksina tai tarinoina. Lisäksi, jos haluat mainostaa kyseisiä postauksia, voit nopeasti tehdä sen vain valituille julkaisuille. Instagramin markkinointi toimii Facebookin kanssa parhaiten yhteen, TikTokin markkinoinnille on luotu myös samantyylinen alusta ja samoin Pinterestikin on tuonut mukanaan ihania mahdollisuuksia. Keskityn tässä blogissa kuitenkin Instagramiin, mutta nämä asiat pätevät samalla tavalla TikTokiin sekä Pinterestiin.
Miten esimerkiksi Instagramiin mennään?
Aluksi hanki tili. Tilin voi hankkia puhelimen sovelluksen kautta tai sitten selaimella. Mielestäni selaimella voi helpommin tehdä luomisen, mutta hallinta hoituu paremmin puhelimella sovelluksen kautta.
Kun aloitat tilin luonnin, lähdetään liikkeelle nimestä. Yleensä tilin nimeksi kannattaa laittaa yrityksen nimi tai sitten tuoteperhe, jos yrityksen nimi ei mielestäsi ole tarpeeksi kuvaava. Esim. teet töitä ns. aputoiminimellä, et varsinaisella yritysnimellä. Asiakkaasi tuntevat sinut tuotteen kautta ennemmin kuin yrityksesi nimen kautta. Vaihtoehtoja on runsaasti.
Joskus myös yritysnimen valinta ei ole mahdollista, koska joku toinen on varannut saman nimen. Tästä syystä ennen tilin hankintaa kannattaa valita ainakin kolme erilaista nimiehdotusta. Näin on valinnanvaraa, eikä nimen valinta aiheuta sitä ensimmäistä käyttömuuria tai hanskojen maahan tippumista. Jos sinulla on olemassa jo Facebook-tili, käytä samaa nimeä eli @nimeä siellä.
Seuraavaksi pitäisi pohtia yritykselle lyhyt kuvaus. Yleensä tämä sisältää yrityksen toiminnan eli miten olette avuksi asiakkaallenne tai minkä ongelman ratkaisette? Toisaalta bioon eli kuvaukseen voi kirjoittaa myös suoran kuvauksen, miksi tämä kanava on olemassa yrityksellänne. #-termien eli avainsanojen avulla voitte liittää yrityksenne toimialaanne. #rakennusala #insinööritoimisto #kuljetusliike #rakennusliike #rakennusarkkitehti jne. Lisäksi yrityksellänne pitäisi olla oma avainsana, esim. yrityksen nimi, tuote, sanonta tai lempinimi, joka tulee esiin kuvauksessa.
Lopuksi kuvaukseen liitetään vähintään linkki yrityksen verkkosivuillenne tai verkkokauppaan. Linkkejä voi laittaa sinne kokonaisuudessaan 5. Mitkä ovat siis tärkeimmät sivunne? Yleensä sivuna ovat yhteystiedot tai verkkosivujen pääsivu. Tässä kannattaa huomioida, että esimerkiksi Instagramissa postaukseen ei voi laittaa toimivaa linkkiä. (10 000 seuraajan jälkeen se on mahdollista!) Siksi nämä tärkeimmät linkit kuvauksessa saisivat olla sellaisia, jotka vievät potentiaalisen asiakkaan suoraan olennaisen tiedon lähteille. Profiilikuvaksi kannattaa valita yrityksen logo tai toimitiloista sopiva kuva.
Kun käytän kanavaa, mitä minun pitää huomioida?
Keskiössä kanavan käytössä on sisältö ja sen houkuttelevuus. Kun sisältö on hyvää, se houkuttelee myös seuraajia. Huomioi aina kohderyhmä jokaisessa viestissäsi. Mitä iloa se voisi aiheuttaa hänelle?
Aloita Instagramin käyttö tehokkaasti. Julkaise vähintään 9 postausta ensimmäisen kahden viikon aikana. Näin saat ns. vähimmäismäärän täyteen ja tilinne näyttää aktiiviselta. Siitä on sitten helppo jatkaa eteenpäin. Postaus/päivä ei ole mikään paha idea, mutta myös 1 — 3 kertaa viikossa on sopiva tahti aloituksen jälkeen. Kannattaa siis rakentaa jonkinlainen julkaisukalenteri ennen aloittamista. Julkaisukalenterin rakentamisessa auttaa, jos käy läpi kaiken mahdollisen, mitä on tehty, mitä on tulossa ja mikä on arkea. Jokaisella yrityksellä on kuvamateriaalia ja tapahtumia, joista voi julkaista postauksen, vaikka ne eivät olisi ajankohtaisia. Ensimmäisessä yhdeksässä postauksessa tulisi antaa ns. läpivalaisu yrityksen toimintaan sekä tekemiseen.
IG-postaus voi olla:
- perusjulkaisu eli kuva tai video: koko väh. 1080 x 1080 px tai 2048×2048 px tai
- Reels tai Story, jotka ovat yleensä 1080×1920 px kokoisia.
Keskiössä ovat median lisäksi teksti sekä sopivat maininnat ja avainsanat. Teksti voi olla lyhyt tai sitten postaukseen voi kirjoittaa pidemmästi tekstiä. Yhdessä postauksessa voi olla 2200 merkkiä, 30 mainintaa ja 30 avainsanaa. Avainsanoina käytä vähintään yrityksesi omaa henkilökohtaista #-termiä sekä muutamaa omaan alaan liittyvää avainsanaa. Huiput käyttävät jopa kaikki varatut 30, mutta tyytyisin alussa vain 5 — 10 avainsanaan. Maininnalla tarkoitetaan @-merkin avulla liitettyä toista tiliä. Tällaisia ovat esimerkiksi yhteistyöyritykset tai sitten henkilöt, jotka ovat olleet postauksessa kuvatussa tapahtumassa mukana eli esiintyvät esimerkiksi kuvassa tai videossa.
Seuraajia voi aluksi metsästää lähtemällä seuraamaan yhteistyökumppaneita sekä muita lähialueella toimivia yrityksiä. Jos yrityksellänne on joku toinen sivusto jo olemassa, esimerkiksi Facebook tai Linkedin, kannattaa tästä uudesta tilistä kertoa siellä. Näin saatte niiden tilin seuraajista helposti uusia seuraajia luodulle IG-tilille.
Miten pidän huolen, että kanavani pysyy aktiivisena?
Nyt päästään suosikkiaiheeseeni. Aikaisemmassa osiossa sanoin, että alku kannattaa tehdä väkevästi. Pitää huoli, että postauksia tulee n. 9 kahden ensimmäisen viikon aikana ja sen jälkeen hieman hidastaa. Kukaan ei kiellä tekemästä samaa koko ajan. Jos koet, että aikasi ja aiheesi riittävät, anna mennä vain. Pääasia, että et ylipostaa. Silloin joudut usein estolistalle. Parasta olisi alussa päättää aika, jolloin teet viikossa postaukset ja ottaa se vakioksi. Toisaalta voit käyttää myös meitä näppäriä sisällöntuottajia apunasi, joiden kanssa sisällöt karttuvat automaattisesti.
Ohessa muutama vinkki, kun lähdette tekemään sisältöjä. Ottakaa koppia näistä sisältöideoista. Olkaa rohkeita ja innovoikaa:
- Arkinen tapahtuma: valmistaminen, työväline, toimintoja eri aiheista
- Henkilöesittely: työntekijä, asiantuntija, yhteistyökumppani
- Tietonurkka: info, fakta, ohje
- Toivotus: kalenterijuhla, arvostetun henkilön syntymäpäivä, muu
- Uutinen, artikkeli
- Sisäiset videot: työnteko, yhteistapahtuma, henkilökunnan päivä jne.
- Infograafi toiminnasta tai valmistusprosessista
- Lempiasia tai ‑työkalu
- Suosikkituote tai ‑palvelu
- Tapahtumasta tietoa, missä olette olleet mukana
- HUUMORIA KOHDERYHMÄ HUOMIOIDEN!
Miten pidän kanavani hyvämaineisena?
Helpoin neuvo on, että rakenna laadukasta sisältöä. Miesyrittäjä! Pidä huoli, että kuvasi tai kuvamateriaalisi Instagramissa on hyvälaatuista. Pidä myös huoli, että tekstisi ovat toiminnallisia ja käytät aiheeseen sopivia avainsanoja eli #-termejä. Kuvien joukkoon kannattaa jakaa myös videota. Parhaimpia ovat muutaman minuutin mittaiset videot. Jos haluat olla paikkakuntakeskeinen, lisää sijainti jokaiseen postaukseen. Näin saat alueellista näkyvyyttä helposti. Lopuksi muista toimintakäsky!
Tarkkaile aina seuraajiasi ja etenkin sitä, ovatko seuraajat aitoja. Alussa seuraajien joukossa on varmasti spam-seuraajia eli botteja — he eivät ole millään tavalla vuorovaikutuksessa kanssasi, vaan ovat ns. valeseuraajia. Ne voit joko estää tai konkreettisesti poistaa seuraajista. Seuraa koko ajan siis tykkääjiä ja seuraajiasi. Se on arvokasta työtä.
Jos sinulle kirjoitetaan viestejä, pyri vastaamaan niihin nopeasti tai ainakin reagoimaan niihin mahdollisimman pian. Vuorovaikutuksella saat luotua uskottavuutta sekä jaat samalla myös ammattitaitoasi.
Seuraamalla saat seuraajia. Tutki Instagramin sisältöjä, olisiko siellä tilejä, jotka tekevät samaa työtä kuin sinä tai toimivat samalla alalla? Voisitko verkostoitua heidän kanssaan täällä? Kuka on idolisi? Haluaisitko seurata heitä? Voisitko oppia esimerkiksi heiltä? Tutustu samaa avainsanaa käyttäviin yrityksiin ja seuraa heitä. Kommentoi heidän postauksiaan ja vietä aikaa. Valitse viikosta esimerkiksi aika, milloin vastailet kysymyksiin tai kommentoit seuraamiesi yritysten postauksia. Se voi olla 15 min tai 30 min kerran viikossa.
Nyt miehet kokeilemaan!