M‑Technology Oy:n verkkosivuprojektien tarkoituksena oli muuttaa verkkosivut nykyaikaisemmiksi sekä responsiivisemmiksi. Tarpeen herätti mm. se, että yritys oli muuttamassa logoaan sekä ohjelmistonsa visuaalista ilmettä. Tästä syystä yritys halusi muokata verkkosivujensa sisällöt samansuuntaisiksi eli nykyaikaisemmiksi ja kohderyhmäänsä paremmin puhuttelevammiksi. Lisäksi he halusivat vahvemmin eriyttää omiksi tuotteikseen eri toimialoja palvelevat ohjelmistonsa — WiseMasterin sekä WiseMaster Econ. Näin tuotteita olisi helpompi markkinoida sekä kohdentaa konkreettisemmin kohderyhmilleen.
M‑Technology Oy on oululainen ohjelmistoyritys, joka tarjoaa ohjelmistoratkaisuja yhteiskunnan kriittisille toimialoille. Keskeinen työväline on kunnossapito- ja toiminnanohjausjärjestelmä WiseMaster. Yritystä johtaa toimitusjohtaja Matti Myllylä, pitkäaikainen liiketoiminnan kehittäjä mobiilitiedonhallintajärjestelmien alalla. Tuotteista WiseMaster Eco keskittyy jätehuollon asiakaspalvelun digitalisoimiseen mm. kehittämällä verkkoasiointia, itsepalveluratkaisuja sekä materiaalinhallintaa. WiseMaster on kunnossapito- ja toiminnanohjausjärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti energiateollisuuden, vesihuollon sekä huolto- ja asennuspalveluyritysten tarpeisiin.
Toteutan jokaisen verkkosivuprojektin tiivissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Annan projektiin mukaan oman osaamiseni ja yhdistän sen asiakkaan antamaan erikoistietoon. Tässä projektissa tämä yhteistyö korostui.
M‑Technology Oy:n toimiala on varsin erityinen, joten sivustojen rakentaminen vaati monipuolisen taustatutkimuksen. Sain selkeän kuvan keskeisistä verkkosivujen sisällöistä, kaivatuista elementeistä sekä muista mahdollisista muutos- ja kehitystoiveista, kun haastattelin yrityksen avainhenkilöt. Tämän lisäksi tein kattavan taustatutkimuksen, joka sisälsi avainsana- ja kilpailija-analyysin.
Toteuttamani keskeiset muutokset:
“Henna toteutti molemmat verkkosivut yhteistyössä kanssamme ja toiveitamme kuunnellen. Lopputulos on hyvä ja visuaalisesti moderni kokonaisuus, joka sopii yrityksemme tarpeisiin.”
Matti Myllylä, toimitusjohtaja, M‑Technology Oy
FasterSkating toimii luistelijoiden tukena eli ylläpitää ja huoltaa heidän tärkeintä työvälinettään eli luistinta. Yritys on toiminut jonkin aikaa eli heillä on ollut muutama luottoasiakas sekä aktiivista huoltotoimintaa. Heidän palvelunsa ovat suunnattu kaikille luistinten huoltoa kaipaaville harrastajille ja ammattilaisille — niin jääkiekkoilijoille, taitoluistelijoille, pikaluistelijoille, jääpalloilijoille jne.
FasterSkating ei ole verkossa toimiva yritys tai verkkokauppa, vaan yrityksellä on kivijalkaliike Oulun Ruskossa. Kivijalkaliikkeessä sijaitsevat kaikki olennaiset työkalut eli luistinten teroitukseen sekä huoltoon liittyvät ammattitason välineet. Kun lähdimme suunnittelemaan verkkosivusisältöjä, otimme huomioon juuri tämän aspektin. Kaikkea tietoa ei tarvitsisi kertoa verkkosivuilla, vaan verkkosivujen tulisi houkutella sekä johdattaa asiakas kivijalkaliikkeeseen.
Päädyimme onepage-kokonaisuuteen. Näin verkkosivujen kautta välitettävä tieto palvelisi asiakasta helposti yhdeltä sivulta. Tämä on tärkeää etenkin nopeassa tiedonhaussa.
Projekti oli onnistunut. Verkkosivut ovat lisänneet yhteydenottoja sekä kasvattaneet luottamusta tekijöihin alan asiantuntijoina. He ovat saaneet huikeita referenssejä ammattijääkiekkoilijoilta sekä taitoluistelijoilta.
“Meistä Henna Eklund on äärimmäisen nopea ja ammattitaitoinen tekijä. Punakynäpaholaisena hän löytää oikeat sanat vaikeampiinkin sisältötarpeisiin.”
Marko ja Tarja Yliniemi, yrittäjät, FasterSkating
Mielestäni keskeistä kaikelle toiminnalle on, että yrityksen tiedoilla on pysyvä koti. Yrityksen koosta riippuu, kannattaako sivujen olla monisivuiset vai ei. Keskusteltuani yrittäjä Sanna Rovanperän kanssa, ehdotin, että Tukkatohtorin verkkosivuksi riittää onepage-kokonaisuus. Perusteena oli helppokäyttöisyys.
Miksi valitsimme one-page-kokonaisuuden? Kaikki lähtee liikkeelle sivuston käyttötarkoituksesta. Ideana on antaa yrittäjän verkkosivuilla käyvälle asiakkaalle nopeasti hänen etsimänsä tieto. Tyypillisesti tietoa katsellaan mobiilisti, joten runsaita alasivukokonaisuuksia ei kannata rakentaa, vaan pitää pyrkiä siihen, että kaikki olennainen tieto löytyy yhdeltä sivulta.
Parturi-kampaajayrittäjä Sanna Rovanperän mielestä oli tärkeää, että asiakas löytää verkkosivuiltaan vähintäänkin nämä elementit:
Verkkosivuilla saisi olla myös optio verkkokauppaan sekä blogiin, jos näille tulee myöhemmin tarve. Tämä kaikki on mahdollista nykyisillä sivuilla, koska mitään ei ole suljettu pois.
One-page-verkkosivujen toteutus onnistui nopeasti ja vaivattomasti. Kun asiakkaalla on riittävästi kuvamateriaalia sekä palvelut / tuotteet ovat valmiiksi suunnitellut, julkaisu onnistui nopeasti ja päivityksiä on helppo tehdä jälkeen päin.
“Hyvät ja selkeät sivut! 😊 Oot sie mahtava ja aikaansaava osaaja! 🥰 Hyvä Henna!!!!!”
Sanna Rovanperä, yrittäjä, parturi-kampaaja, Tukkatohtori
Punakynäpaholaisena olen sisällöntuottaja, copywriter sekä monipuolinen graafisten sisältöjen suunnittelija sekä toteuttaja. Perustekstien lisäksi suunnittelen ja kehitän olemassa olevia verkkosivuja yksinyrittäjille sekä pk-yrityksille. Mielestäni on tärkeää, että kaikella yritystoiminnalla oli “koti”, mistä asiakas saa nopeasti lisää tietoa yrityksestä, sen tuottamista palveluista sekä työntekijöistä. Verkkosivut rakentavat luottamusta, ja kun kaikki tieto on laitettu yhteen paikkaan, sinne on helppo ohjata asiasta kiinnostuneita.
UX-kirjoittajana osaan katsoa verkkosivuja asiakkaan näkökulmasta. Huolehdin, että verkkosivut:
Ota yhteyttä ja keskustellaan. Soita 050 536 2381 tai lähetä sähköpostia henna@punakynapaholainen.fi. Voit varata myös sopivan ajan ilmaiselle palaverille kalenteristani. Kerro varauksessa verkkosivutarpeistasi.
PS. Käytän verkkosivuillani yleensä Elementoria ja domainille hotellin otan Domainhotellilta.