Millainen asiakaspalaute riittää sinulle?
Asiakaspalaute voi joskus olla jotain muuta kuin odotit. Se voi liittyä asioihin, joita et osannut ajatellakaan. Oletko törmännyt seuraaviin ilmaisuihin? “Nyt meni säätämiseksi toisen osapuolen kanssa.” “Ilme oli hankalana, kun sanoin sen.” “Mitähän Mika tarkoitti?” “Jäin suu auki tuijottamaan, kun hän sanoi sen minulle. Miten hän kehtasi sanoa niin?” Jokainen meistä on varmasti törmännyt näihin ilmaisuihin, joko kiertäen tai sitten olemme itse käyttäneet niitä. Mistä tällaiset ilmaukset kertovat? Millaista viestintää nämä ovat? Kertovatko viestit asiakasviestintäongelmasta?
Viestinnän päätarkoitus on hoitaa suhteita ja solmia niitä, saada aikaan muutoksia ja aktivoida ihmiset toimimaan yhdessä, välittää tietoa ja myydä asia tai ajatus kaikille. Se ei ole vain oman äänen kuuntelemista, vaan siihen tarvitaan keskustelutaitoja, kohderyhmäajattelua, tilannetajua ja johdonmukaisuutta — KOMPROMISSEJA. Kompromisseja ei synny, jos viestinnän tekijöillä ei ole neuvottelutaitoja saati keskustelutaidoista tietoakaan. Asiakaspalaute kehittää keskustelutaitoja sekä neuvottelutaitoja. Jos itsepäisesti kuuntelemme vain omaa ääntämme ja pidämme kiinni jääräpäisesti omasta näkökannastamme, koska tiedämme sen olevan se ainoa ja oikea, mitään kehitystä ei tapahdu. Silloin voi tapahtua niin, että mielestämme kaikki saamamme palaute, asiakkaaltakin, on väärää palautetta, ja mappi ö ‑tavaraa. Hyvin yksipuolista viestintää, eikö?
Oletko koskaan pohtinut, mitä asiakkaat todella ajattelevat? Asiakaspalaute kertoo sen!
Omassa työssäni on tärkeää, että asiakkaalta saa rehellisesti ja suoraan palautteen. En pidä siitä, että asiakas näyttää mukavaa naamaa minulle, mutta ajattelee toista. Silloin ei synny hyvää asiakassuhdetta. Mielestäni asiakkaan kanssa tulisi puhua suoraan niin hyvistä kuin huonoistakin asioista. Näin asiakas voi kehittyä ja näin myös sinäkin voit kehittyä. Kun vuorovaikutus asiakkaan kanssa toimii, asiakaspalautetta saa helposti.
Asiakashankinnassa hyvin tyypillistä on, että muodostettuasi asiakassuhteen ylläpidät sitä tehokkaasti kaupan syntymiseen tai projekteissa loppupalaveriin asti. Tämän jälkeen ajattelet, että asia on hyvä näin: “Sain myytyä palveluni, ja maksu on suoritettu.” Asiakas jää myymäsi tuotteen tai tuotoksen kanssa kaksin ja joko on tyytyväinen tai pettynyt, mutta tieto tästä ei välttämättä saavuta korviasi kummassakaan tapauksessa. Kun et kerää asiakaspalautetta, et myöskään kerää hedelmällisintä tietoa, mitä sinulle on tarjolla. Voi jopa käydä niin, että asiakastyytyväisyyden huomaat, kun asiakas joko palaa uudelleen asiakkaaksesi tai suosittelee sinua yrittäjäkavereilleen. Tyytymätöntä asiakasta et näe enää koskaan. Riittääkö tämä asiakaspalaute Sinulle? Minulle ei.
Miksi asiakaspalaute on sitten tärkeää?
Kristin Smabyn sanat mielestäni kiteyttävät tärkeyden: “When customers share their story, they’re not just sharing pain points. They’re actually teaching you how to make your product, service, and business better.” / “Kun asiakas kertoo tarinansa, hän ei kerro vain epäkohdista. Asiakas oikeastaan opettaa, kuinka teet palvelustasi, tuotteestasi ja yrityksestäsi paremman.” Niinpä kiteytettynä — asiakkaaltani saaman palautteen kautta kehityn. Palautteessa saan tietooni vahvuuteni ja heikkouteni. Ymmärrän näin paremmin, mitä ulkopuoliset ihmiset ajattelevat minusta ja tekemisestäni.
Positiivinen palaute on aina hunajaa korville. Negatiivisen palautteen sulkisi mielellään työpöydän laatikkoon ja jättäisi sinne. Joskus emme vain osaa ottaa sitä vastaan. Opettajana ollessani olen kohdannut palautetta laidasta laitaan. Positiivinen palaute lämmitti aina mieltä, ja niistä teki mieli kehystää tauluja työhuoneen seinälle. Negatiivinen palaute taas riipaisi sydämestä, ja tuntui kuin joku olisi leikannut sielusta palasen pois. Tuollainen reagointi tarkoitti, että palaute on tärkeää minulle. En laittanut niitä koskaan Ö‑mappiin, vaan otin niistä kopin ja kehitin tulevia sisältöjäni niiden pohjalta.
Negatiivisen palautteen vastaanottamista pitää harjoitella. Se ei aina ole helppoa. Tilanne on aina stressaava, koska osapuolet voivat olla kiihtyneitä. Miten osaat ottaa negatiivisen palautteen vastaan ilman turhia pelkoja ja vihastumisia? Kokeile seuraavaa Starbucksin L.A.T.T.E-metodin pohjalta rakennettua toimintamallia eli kuinka kohdataan hankala asiakas:
- Kiitä aina palautteesta ja pahoittele.
- Hyväksy asiakkaan kokemus.
- Kuuntele ja opi asiakkaalta. Älä koskaan oleta.
- Älä väistä vastuuta, vaan myönnä virhe.
- Toimi palautteen mukaisesti.
Kun pysyt rauhallisena itse tilanteessa, teet asiakkaalle palautteen antamisen helpoksi. Jos olet jo voinut ennakoida mahdollisen palautteen saamisen, valmistele vastauksesi hyvin. Mieti etukäteen, mitä sanoisit aiheellisen ja aiheettoman palautteen yhteydessä. Älä koskaan pakoile vastuuta, vaan mene paikalle, ota palautteesi vastaan ja ole henkilökohtainen. Pahinta palautteen saannin jälkeen on jättää se huomioimatta. Vältä siis pitkiä reagointiaikoja. Lopuksi — käytä saamasi palaute hyödyksesi. Hyödynnä sitä ja kehitä toimintaasi sen perusteella.