5 virhettä, jotka tapahtuvat ilman sisältöstrategiaa
Joskus on aika muuttaa suuntaa tai toimintamalleja eli kehittää viestinnälle selkeä sisältöstrategia ja sitä tukeva sisältösuunnitelma. Kukaan meistä ei voi jatkaa samoilla eväillä eteenpäin loputtomasti, vaan ajoittain pitää miettiä hieman pidemmälle eteenpäin. Muutospaineen voi aiheuttaa yrityksen kasvu, henkilöstön muutokset tai sitten ihan vain sisällön sopivuus tai sisällön kiinnostavuuden lisääminen kohderyhmän parissa. Silloin on aika vaihtaa levyä ja selvittää, mikä toimii ja mikä ei.
Minä olen huomannut tätä työtä tehdessäni, että asiakkaat toistavat usein samat virheet. Nyt päätin antaa teille näistä viestintäongelmista koonnin. Yritys voi hoitaa digitaalisen viestinnän loistavasti tai sitten epäonnistua siinä niin, että julkaisuja pitää pyytää jälkikäteen anteeksi usein ja ankarasti. Sitä meistä ei kukaan halua, eihän. Kukaan ei halua käännyttää potentiaalisia asiakkaita pois luotaan tai aiheuttaa sosiaalisessa mediassa hyi-ryöppyä kohderyhmänsä keskuudessa. Lue antamani vinkit ja pyri olemaan toistamatta antamiani 5 virhettä. Voit myös nykäistä minua hihasta ja autan Sinua olemaan toistamatta näitä virheitä.
VIRHE 1: Tuotat paljon sisältöä, mutta ilman sisältösuunnitelmaa
Kun aloittelin hommaani, kuulin erään ohjeen: “Tuuttaa, tuuttaa ja tuuttaa vain sisältöä menemään. Älä mieti muuta.” Kannustan tähän, mutta tee se sydämellä ja suunnitelmallisesti. Nostin tämän ensimmäiseksi kohdaksi, koska usein viestintä tehdään ajatuksella myy, myy, myy ja myy. Tässä unohtuu se tärkein — vastaanottaja eli kohderyhmä, jolle palvelusi sopivat parhaiten. Kaikessa viestinnässä vastaanottajana on ihminen. Tekstejä tehdään kuitenkin ihmiseltä ihmiselle, vaikka oletkin ehkä myymässä B2B. Myös ostavan yrityksen takana on toimimassa ihmisiä, joilla on omat taustansa, suosikkinsa, intohimonsa, toiveensa ja tarpeensa. Puhuttele heitä sisällöilläsi, tuo mukaan tunnetta ja kokemuksia. Luo sisältöä, johon vastaanottaja voi samaistua, josta vastaanottaja kiinnostuu ja joka täyttää vastaanottajan salaisetkin tarpeet.
VIRHE 2: Et ole määrittänyt tavoitteita sisältöstrategiaan
Sisällöt rakentuvat kerroksista ja kokonaisuuksista. Viestinnän perustarve on tuoda oma osaaminen näkyviin ja huomattavaksi. Jokaisen sisällön on annettava vastaanottajalle jotain — ratkaisuja, kehityskohteita, ideoita tai viihdettä. Muista sisältöstrategiassa aina määritellä siis tavoitteesi eli mitä haluat sisällölläsi saavuttaa ja rakenna kaikki julkaisut sen mukaan. Kun sisältöstrategia on määritellyt tavoitteet viestinnälle, niitä on helppo myös arvioida eli toimiko se, ja jos se ei toiminut, on helppo selvittää, miksi se ei toiminut.
Jotta viestinnän saa tavoitteelliseksi, sillä tulisi olla sisältöstrategiansa. Yrityksessä tulisi pohtia etukäteen, mitä haluatte kertoa, miksi haluatte kertoa siitä ja mitä haluatte sillä viestillä saavuttaa. Jos haluat myydä, kerro se. Jos haluat opettaa, kerro se. Jos haluat viihdyttää, kerro se. Pääasia on, että sanot selkeästi, mikä on viestisi idea ja et jätä sen selvittämistä vastaanottajan harteille. Vastaanottajat kaipaavat käskyjä, toimintaohjeita sekä selvennyksiä.
VIRHE 3: Et anna tilaa vuorovaikutukselle
Kun julkaiset jotain, älä unohda vuorovaikutusta. Kun kirjoitat julkaisun, muista seurata siihen tulevia kommentteja ja reagointeja. Kun sinulta kysytään, vastaa. Kun sinua kehutaan, kiitä. Kun sinua haukutaan, huomioi. Sen ei tarvitse olla aina sanallista, koska tapoja on monia — kuvallisiakin, esim. emoji tai gif. Pääasia on, että reagoit eli vuorovaikutat.
Kun valmennan tai olen asiakkaani kanssa keskustelemassa kommenteista, seuraava kysymys nousee esiin: “Mitä teen, kun kommentit ovat niitä negatiivisia?” Helpointa on lähestyä aihetta kysymällä silloin itseltäsi tai kommentin lähettäjältä: Onko ongelma ratkaistavissa jollakin tavalla?” Sen jälkeen siirry keskustelukumppanin kanssa kahdenkeskiseen viestittelyyn. Lopuksi kerro ratkaisu julkisesti esim. blogina, videolla tai muuten. Sisältöstrategia huomioi myös kriisitilanteet ja toimii apuna kriisiviestinnässä.
Muista, että kaikkiin kommentteihin ei kannata vastata + ilkeimmät kommentit voi aina poistaa. Eräs opettajani antoi aikoinaan parhaan neuvon siihen, mitä vastata, kun joku tulee kysymään sinulta takausta lainaan. Se toimii asiakasviestinnässäkin vaikeiden asiakkaiden kohdalla eli jos viesti on turhan ilkeä tai turha haukku tai syytös. Kiitä yhteydenotosta ja sano, että palaat asiaan, mutta älä koskaan palaa asiaan. Tuo on hyvä neuvo myös alistaviin viesteihin. Joskus joku räkyttää siitä ilosta, joten sellaiseen sikopainiin ei kannata koskaan lähteä. Kiitä ja kävele tilanteesta pois.
VIRHE 4: Ei kaikissa paikoissa yhtä aikaa
Niin usein huomaan, että sosiaalinen media ennemmin stressaa kuin palkitsee tekijänsä. Silloin syy on yleensä hyvin yksinkertainen. Sisällöntuottamisella ei ole sisältöstrategiaa eikä sisältösuunnitelmaa ja siitä syystä aikataulu on sakannut ja pahasti. Ilman aikataulua yrität olla liikaa liian monessa paikassa saamatta kunnollista otetta oikeastaan mistään. Muista omat resurssit aina kaikessa sisällöntuotannossa. Kun viestinnällä on suunnitelmansa, on helpompi toimia.
Toisaalta on hienoa, jos olet valloittanut jokaisen sosiaalisen median, mutta onko se tarpeen? Palaa siis virheeseen 1 ja muista se tärkein eli kohderyhmä. Mitä mediaa nämä ihmiset käyttävät? Viesti niissä kanavissa ja niillä resursseilla, jotka sinulla on käytettävissä. Jos sinulla on tarve palkata apulainen hoitamaan viestintäsi, tee se. Tee viestintää innolla ja ilolla, koska sillä tavalla myös tunne välittyy lankoja pitkin vastaanottajalle. Jos teet sitä, koska on pakko, sekin tunne välittyy vastaanottajalle. Valitse siis huolella omat kanavasi ja keskity niihin. Kehitä strategia, jolla tavoitat kohderyhmäsi. Tee sisältösuunnitelma, joka pitää huolen, että aikataulu toimii.
Sisältösuunnitelmaa rakentaessamme muutama asiakas on kysynyt seuraavan kysymyksen: “Eihän se haittaa, jos julkaisen saman sisällön jokaisessa kanavassani?” Mieti tätä asiaa omien kokemusten kautta. Jos näet saman kuvan kaikissa medioissa, miten toimit? Missä kanavassa tykkäät? Missä kanavassa kommentoit? Oma näkemykseni on, että sinun tulee eriyttää sisällöt. Jokaisen sisällön tulisi olla juuri valittuun kanavaan sopiva. Jos julkaiset saman viestin kaikissa kanavissa, mikä näistä kanavista on se, mistä sinut saa kiinni tai missä kanavassa olet oikeasti läsnä? Jos haluat keskittyä vain yhteen kanavaan, tee se. Sinä saat tehdä niin. Sinulla on vapaus valita.
VIRHE 5: Haluan 1000 seuraajaa nyt heti, yhdessä päivässä! PERKELE! eli tahdot liikaa tekemättä pohjatyötä ja ilman sisältöstrategiaa
Jos joku lupaa 1000 seuraajaa yhdessä päivässä, juokse toiseen suuntaan ja vauhdilla. Valitettavasti yhä edelleen näitä lupauksia kävelee vastaan, ja tämän jälkeen huijattu yrittäjä kolkuttaa oveani ja pyytää apua lakki katuvasti kourassa. Sisällöntuottaminen ottaa aikansa, se vaatii sisältösuunnitelman ja sitä tukevan sisältöstrategian.
Kun viestinnällä on suunnitelma, se tuo jatkuvuutta. Jokainen meistä on aloittanut nollasta. Ensimmäiseksi julkaisut huomaa lähipiiri. Jos julkaisut ovat kiinnostavia, pian lähipiiri jakaa niitä omalle lähipiirilleen ja näin kattavuus laajenee hiljalleen. Upeinta on saada koko työyhteisö olemaan mukana. (Psst. Merkki toimivasta ja hyvähenkisestä työyhteisöstä.) Pääasia on, että julkaiset tasaisesti omalla tahdillasi. Ole mukana julkaisuissasi ja vuorovaikutat kohdeyleisösi kanssa. Viestintä vaatii pitkäjänteisyyttä. Älä luovuta heti, jos ensimmäinen julkaisusi ei saa huomiota. Jatka sisällöntuottamista määrätietoisesti ja suunnitelmallisesti eteenpäin!
Toivottavasti nämä virheet auttavat sinua reflektoimaan toimintaasi. Haluan, että niistä on apua sinulle. Alkuaikoina lähdin vain tekemään sisältöjä ja toistin nuo samat virheet. Nykyään teen taustatyöt todella tarkasti ennen kuin aloitan mitään uuden asiakkaani kanssa. Sisältöjen rakentaminen vaatii sisältöstrategiansa, ja joskus se voi olla hukassa myös uudella asiakkaallani. Kun viestinnällä on sisältösuunnitelma, voin rakentaa asiakkaalleni monipuolisemmin sisältöjä niin sosiaaliseen mediaan kuin artikkelikokonaisuuksiksi heidän verkkosivuilleen. Niihin on helppo suunnitelman avulla yhdistää myös maksettua mainontaa. Se on ehkä joillekin ajatuksena kauhistus, mutta minulle se on se sokeri, kinuskikakku monine kerroksineen.